757 ЧЕЛОБИТНЫЯ, ПОСЛАНІЯ, ^ПОУЧЕНІЯ И ПИСЬМА. 758 XX. Челобитная (пятая) царю Алексѣю Михайловичу. 45 II Царь государь и великій князь яко-жъ блядословятъ о насъ никоніяны, Алексѣй Михайловичъ, мнагажды писа-; нарицаютъ раскольниками и еретиками
хо[мъ] 1 тебѣ прежде и молихомъ 2 j в лукавомъ и богомерскомъ Жезлѣ, а
тя, да нримиришися Богу и умилишися ■ инъдѣ и предотечами антихристовыми,
в раздѣленіи твоемъ 3 от церковнаго! Не иостави имъ Господь грѣха 10 сего,
4в тѣла. II И нынѣ послѣднее тебѣ плачев-! не вѣдятъ бо, бѣдніи, что творятъ. Ты,
ное моленіе приношу,—ис темницы, яко! самодержче, судъ подымеши о сихъ
из гроба, тебѣ глаголю: помилуй едино-1 всѣхъ, иже таково имъ дерзновеніе
родную душу свою и вяиди паки в j подавый на ны. Не вѣмы в себѣ ни слѣду ересей коихъ—пощади насъ Сынъ
Божій от такова нечестія и впредь—
нижъ раскольства: Богъ свѣдѣтель и
пречистая Богородица и вси святіиГ
(Аще мы раскольники, и еретики, то и
вси святіи отцы наши и прежній цари
благочестнвіи и святѣйшія патріархи
такови суть ДО, небо и земле, слыши
глаголы сія потопныя и языки велѣ-
рѣчивыя! Воистинну, царь государь,
глаголемъ ти: смѣло дерзаете, но не на
пользу себѣ. Кто бы смѣлъ рещи тако¬
выя хульныя глаголы на святыхъ, аще
бы не твоя держава попустила тому первое свое благочестіе, в немъ же ты
порожденъ еси с преже бывшими тебе
благочестивыми цари, родители твоими
и прародители; и с нами, богомольцы
своими, во единой святой купѣли ты
освященъ еси; единыя же Сіонскія
Церкви святыхъ сосецъ ея нелестнымъ
млекомъ воспитѣнъ еси с нами, сирѣчь
единой православной вѣре * * и 5 здра¬
вымъ догматомъ с нами от юности на¬
ученъ еси. Почто по духу братію'свою тако
оскорблявши? / Единаго, бо мы себѣ
Отца имамы вси, иже 8 есть на не.бе- сѣхъ, по святому Христову Евангелію, бытн? Вонми, государь, с коею прав- И не покручинься, царю, что тако
глаголю ти: ей, дстинна тако. ^Госпо-
динъ убо есть надъ всѣми царь, рабъ
же со всѣми есть Божій. Тогда-жъ
наипаче наречется господинъ, егда самъ
себѣ владѣетъ и безмѣстнымъ страстенъ
не работаетъ, но споборника имѣя
благочестива помысла, непобѣдимаго
самодержца безсловесныхъ страстей,
иже всѣхъ матеря 7 похоти всеору¬
жіемъ 8 цѣломудрія низлагаетъ. Честь
царева судъ любитъ.9, по про.-
року. Что есть ересь наша или кій(
расколъ внесохомъ мы во Церковь, дою хощеши стать на Страшномъ судѣ
Христовѣ пред т[ьм]ы анъгельскими и .
пред всѣми племены языкъ вѣр¬
ныхъ и зло вѣрныхъ, f Аще во (Ьраво-
славіи нашемъ) отеческихъ святыхъ
книгахъ и в 11 догматѣхъ ихъ, хотя
едина У ересь и хула на Христа 47
Бога и Церковь Его обрящется, ей,
ради ны за нихъ прощаться пред всѣми
православными,^ паче же за то, аще
мы что от себя внесохомъ, соблазны
или расколъ, во Церковь. Но нѣсть,
цѣвтьі Вся церковная права суть разу-
мѣвающимъ истинну и здрава обрѣта- 1—2 Бд: лисахъ... моихъ вм.—писахомъ... мошхоиъ 3 Хг: своемъ 4 Ха: вѣры 5 Бд: и— нѣтъ • Бд: яжѳ вм. иже 7 Ха: матера Хг: матерен 8 Хг: сіе оружіемъ вм.—всеоружіемъ • Паи. XCYIII, 4 Бд: в грѣхъ 11 Бд: в—нлтг