IV. „Книга“ обличеній или „Евангеліе- Вѣчное (л. 100) Се авъ, протопопъ грѣшный
Аввакумъ, исполнь сый невѣденія и
скудость ума имѣю многа, но разумъ
мой паритъ — какъ бы преданная отъ
Христа и святыхъ Его не уничижить. По
даннѣй мнѣ отъ Святаго Духа благо¬
дати тщуся о ,семъ: како бы въ Писа¬
ніи не погрѣшить и Христу Богу моему
не согрубить. Аще невѣжествіемъ, не-
доразумѣвъ что, говорю, у всѣхъ свя¬
тыхъ въ томъ прощеніе прошу, понеже писано есть: да не похвалится
всяка плоть предъ Богомъ С
Бѣмъ о себѣ, яко невѣжа словомъ, но
не разумомъ; земля есмь и пепелъ,
земныхъ и прилежу. Не имамъ бо не-
бесе восхода и ума начатка, но суть
содержимъ. Но аще тѣло мое суетится,
но далъ есмь ударити душу свою Духу
■Святому, и, якоже хощетъ истин¬
ный Утѣшитель Богъ мой, тако мя и
строитъ. І. Полемика по вопросу о Св. Троицѣ противъ діакона Ѳеодора Иванова
и старца Ефрема Потемкина и по нѣкоторымъ другимъ вопросамъ. Да слышитъ глаголы сынъ мой ду¬
ховный—Ѳетка отщепенецъ, отъ нико¬
ніанъ рукоположѳнецъ, зря на живо¬
творящій крестъ Господень; да буди
Распятый на крестѣ семъ Судія между
мною и тобою, днесь и въ день (л. 100
об.) вѣка. Живешь развращенно и не¬
лѣпо мудрствуешь о образѣ Святыя
Троицы. Рекохъ ти и паки реку: вѣруй
я исповѣждь по Писанію, якоже святыя
книги научаютъ, а не по своему оболь¬
щенному смыслу. Ей, Бога тебѣ сви¬
дѣтеля поставляю и святый крестъ
Господень! Блудишь, сице пиша и глаголя о
Святѣй Троицѣ: понеже-де божествен¬
ное несозданное существо Святыя Тро¬
ицы несѣкомо есть и не разстоящо, лицемъ же до другъ друга и отнюдь не
раздѣлно. Азъ ти глаголю: возбѣсился
еси, человѣче, Святая сливаешь, раз-
дѣлную лицы глаголеши нераздѣлну.
Впалъ еси въ брегѣ стремнины; украдше
свои очи, помрачилъ свою душу; ис¬
тинны въ Писаніи не разумѣвше, гла¬
голешь образъ единъ Святыя Троицы
сличенъ; и исповѣдуешь, пиша въ сво¬
ихъ подметныхъ тетраткахъ, съ кля¬
твою и ротою глаголя, яко Сынъ во
Отцѣ, тако же и Духъ Святый внутрь
Отца,—имутъ единъ образъ, неравдѣл-
ными лицы. И приводишь въ приводѣ
душу человѣчю, толкуя суматоху, гла¬
голя (л. 101): якожъ-де душа трисо-
ставна-умъ, слово, духъ—имать единъ
образъ, такожъ-де и Богъ: Сынъ и Духъ i 1 Кор. 1, ■><>. 19