Послание об антихристе и тайном царствие его
|
|
Предисловие издателя
Примечательное по своим качествам и весьма важное для первоначальной истории раскола, это сочинение известно нам в девяти списках133.
а) Ркп. Общ. любит. древ. письм. О. CVІІІ, полуустав XVIII века, лл. 159-87. -б) Ркп. Публ. библ. Q. I. 345, полуустав XVIII века, лл. 99 -115. -в) Ркп. Публ. библ. Q. I. 476, скоропись XVIII века, лл. 51 - об. 67. -г) Ркп. Публ. библ. Q. I. 489, полуустав XVIII века, лл. 177- 93. -д) Ркп. Каз. Ак. № 2122, в 4-ку, лл. 234-239. Первые четыре списка, при некоторых разночтениях, согласны между собою в основе текста134. Во всех списках памятник надписан именем Феоктиста. «Сие слово творение священноинока и мученика Феоктиста, бывшаго во изгнании в Соловецком отоце, Анзерской пустыни, благочестия ради, и тамо скончавшагося, во время бытия Никонова». В списке г слово «мученика» опущено; в списках а, в, г, читается «Инзерской пустыни»; в списках а, г, стоит «Никона патриарха»135.
Со времени выхода в свет описания рукописей графа Толстова136 сочинение «об антихристе» приписывали иеромонаху Феоктисту, жившему в ссылке в Соловецком монастыре. Время его ссылки относили к патриаршеству Иосифа, но из какого монастыря был Феоктист, оставалось неизвестным137. Когда, затем, были найдены документы о бывшем игумене московскаго Златоустова монастыря Феоктисте, который был судим на соборе 1666 года, то издатель их признал автором сочинения «об антихристе» именно игумена Феоктиста138. С ним соглашались и другие139. По нашему мнению в этом заключается ошибка, так как нет никаких оснований приписывать сочинение «об антихристе» игумену Феоктисту. I. В надписании сочинения во всех списках, нами названных, значится, что автор его жил в ссылке за раскол в Анзерской пустыни, где и умер, оставаясь в расколе. Между тем из известий о похождениях игумена Феоктиста видно, что до 1666 года, он проживал, кроме Москвы, в Спасокаменном монастыре, в Игнатиевой пустыни, в Переяславле-Залесском, в Вятке; в это время он, действительно, занимался писанием и списыванием сочинений, направленных против новоисправленных книг, но он находился тогда на свободе; затем, взятый в Москву в 1666 году к допросу и посланный под начал в Песношский монастырь, он принес раскаяние и умер в Покровском монастыре в Москве, в союзе с церковию140. 2. В 1666 году у Феоктиста были отобраны его писания, в количестве 87 названий разных книжиц и тетрадей, но в числе их не было тетради «о антихристе». В «молебном писании» собору 1666 года Феоктист совсем не упоминал, что бы его смущал вопрос об антихристе, хотя говорил на эту тему. Иноку Авраамию «достались» писания от Феоктиста, некоторыя из них он внес в свой «Щит», самому Феоктисту Авраамий написал похвалу за ведение «божественных писаний», но этого не мог бы заслужить от него составитель даннаго сочинения «об антихристе»141. Игумен Феоктист умер или в конце 1666 года или в начале 1667142. Между тем, еще вопрос, когда писано сочинение «об антихристе», ранее 1666 года, или позднее?
Если послание об антихристе нельзя приписать перу игумена Феоктиста, то кем-же оно писано? Может быть каким нибудь другим священноиноком Феоктистом, заточником в ските Анзерском? Есть основание и этот вопрос решить отрицательно. Правда, в знаменитом раскольническом сочинении «Щит веры» настоящее послание цитируется с именем священноинока Феоктиста из Анзерской пустыни143, но имя священноинока Феоктиста не встречается в более ранних памятниках раскольнической письменности, ни в раскольническом Синодике, ни в «Винограде Российском». Трудно предположить случайный пропуск такого авторитетнаго лица, если бы действительно был «мученик» за раскол священноинок Феоктист, особенно трудно потому, что кому бы лучше и помнить анзерскаго узника и безпоповца, как не безпоповцам-поморам, поставлявшим своею целию перечислить «начальных страдальцев» за раскол. Поэтому возможно думать, что надписание послания именем Феоктиста сделано в позднейшее время, с целию придать посланию больший авторитет, причем «списатель» имел в виду именно упомянутаго игумена Феоктиста, но таким лицом, которому не были хорошо известны ни обстоятельства жизни последняго, ни место, где было написано послание.
е) Ркп. Публ. библ. Q. I. 401, скоропись XVIII века144), лл. 214-29. Киноварью, полууставным письмом, на поле листа 214, против первых слов, написано: «Сие слово отца архимандрита московскаго Богоявленскаго монастыря Спиридона, именуемаго Потемкина». И это надписание разсматриваемаго сочинения «об антихристе и тайном царстве его» не может быть ничем оправдано и есть явно ошибочное. 1. В московском Богоявленском монастыре не было архимандрита с именем Спиридона в течение всего периода, от 1653 до 1773 года, а Спиридон Потемкин был архимандритом Покровскаго, на убогом дому, что за Яузою монастыря, и умер 2 ноября 1665 года145, ранее игумена Феоктиста. 2. В известиях о сочинениях Спиридона Потемкина, современных их происхождению, мы не находим указания на существование в числе их сочинения, подобнаго разсматриваемому146), равно нет такого сочинения и в дошедших до нас сборниках сочинений Покровскаго архимандрита147. 3. Спиридон держался инаго учения об антихристе, чем какое проведено в разсматриваемом сочинении.
ж) Ркп. Публ. библ. Q. I. 710, скоропись XIX века, лл. 1 - 13.
з) Ркп. Киев. Ак. из собр. м. Макария, № Аа. 150, в 8-ку, скоропись XIX века, лл. 199-об. 218. В первом списке сочинение надписывается так: «Сибирских страдальцов»; во втором: «Страдальцев сибирских, Далматов». На основании этого надписании остается заключить, что сочинение «об антихристе и тайном царстве его» писано неизвестным по имени расколоучителем, «сибирским страдальцем», именно заточником, за раскол, в Далматском монастыре.
и) Рпк. библ. Хлудова, № 282, в 8-ку, полуустав конца XVIII века, лл. 109-об. 135. Этот список никакого надписания не имеет, но из него видно, куда было отправлено послание. Ни в одном из вышеназванных списков нет имеющагося здесь в конце послания варианта, показывающаго, что оно было послано в Тюмень, в ответ на вопрос тюменцев. «Да аще вы, отцы святии и братия пишете к нам грешным о том, еже нецыи у вас на Тюмени льют кресты новым переводом с голубками». Из этого же места видно и то, что далматский расколоучитель нес заключение не один, а имел соузников, хотя вопрос был обращен главным образом к нему, отчего и в ответе речь ведется преимущественно от одного лица.
В соответствие с тем, куда было отправлено данное послание и откуда, мы увидим в своем месте, что учение о мысленном антихристе, служащее главным его предметом, особенно было распространено именно в Сибири.
Если можно сказать, куда писано послание и откуда, то личность отвечавшаго остается всетаки неизвестною. Видно только, что писавший пользовался большим уважением в среде раскола, был большой начетчик и умело владел пером, и что, затем, писал он в ответ на присланный ему письменный вопрос. Вообще, данный памятник раскольническаго пера имеет полную форму послания, с началом и заключением. Отвечавший, как и вопрошавшие, сильно были заняты вопросом о том, не наступило ли время последняго антихриста. В вопросе было выражено положение, не явился, ли антихрист в лице царя Алексея Михайловича? Отвечавший не разделял этого мнения и старался в своем послании опровергнуть его. «А что,-писал он,-протолковано у вас на Алексея чувственным антихристом, а мы не мним тако. Писано бо есть: аще кто учинится вместо Христа главою церкви, или кто построит церковь Соломонову, той есть антихрист. А он, Алексеи, послушник его, а не властель, но поборитель в мучении его». Составитель послания говорит в данном случае о патриархе Никоне, так как ранее он писал, что на Никоне «совершилось» писание о построении храма Соломонова, относящееся к антихристу. Поэтому составитель послания и далее говорит: «а что царем нарицается антихрист, и то к мысленному разумей, и не токмо земным, но и небесным нарицается ныне». И еще: «а что у вас написано толкование, яко дана бысть власть знамений и чудес, да творит пред антихристом, и предуготовляя ему путь погибельный, то-де пред Алексеем, егда был на войне: разсуждаем, то творится в церкви пред агнцем неправедным всякое действо чудесное». Из этих мест послания с несомненностию следует, что оно писано в царствование Алексея Михайловича, т. е. ранее 29 января 1676 года, хотя трудно определить время написания его с большею точностию. Правда, в одном месте послания Никон назван бывшим патриархом, но это признак не решительный, потому что так выражались и ранее 12 декабря 1666 года, когда Никон решением собора русских и восточных иерархов был извержен из сана (I, 450; IV, 131). Признак этот может иметь значение только в том случае, когда мы будем разсматривать его в связи с другими указаниями, заключающимися в данном послании. А на основании их можно, с вероятностию, полагать, что памятник появился несколько позднее, чем 1666 - 7 год. Общество «людей единой правой веры», иначе охранителей «старых книг», именуется в послании или «братством», или «церковию», эта «церковь» является не только «наветуемой и гонимой от врагов», но уже и «сияющею мученическою кровию паче солнца». Вместе с тем положение дел тогда было уже таково, что в этой «церкви» открылись внутренния несогласия, «братство» стало распадаться. «О, благоприятнии мои друзи, паче рещи отцы пречестнии! Слышах бо аз, грешный, с великим недоумением, яко некое в вас между братии разсецание, а иным на соблазн и младым людем на слабость». Так говорит отвечающий вопрошавшим, и все это дает, повидимому, некоторое право относить написание послания к времени более, хотя бы лишь несколько, позднему, чем 1666-67 год. «Уже,-говорит о себе отвечающий,-много глаголахом и беседовахом от свидетельства божественнаго писания о антихристе и тайном царстве его». Точно также более поздний, чем 1666-67 год, видится в полемике относительно попов новаго ставления, где важно собственно то, как отвечавший формулировал взгляд на этот вопрос своего противника. «Нецыи из правоверных, - говорится в послании, - разсуждают о попех нынешних, а не по правилом святых апостол и святых отец: аще который поп в покаяние приидет, то приимати, по нужде, от него всякую святыню, крещение, и молитвы, и венчание, и всякия духовные потребы и нужды исправляти, аще же изволит-де кровь пролити за Христа, то-де таковым и литоргисати подобает. И мы зело дивимся таковому разсуждению». Сколько известно о полемике в расколе по данному вопросу, это-формулировка взгляда протопопа Аввакума, по его пустозерским посланиям.
Послание об антихристе и тайном царствие его
Благочестивым и христолюбивым людом единыя правыя веры, сопричастником святыя восточныя церкви, истинныя матере сыном, сияющим лучами благочестия и стоящим незыблемо на камене основания Христове. благоподвижным ко исправлению, духовным отцом и иноком, такожде и мирским правоверным Христианом, мужески пола и женска, благодать, милость, мир и победа на враги от Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа, и всем возлюбленным еже о Христе братии о Господе радоватиси.
И се есть еже глагола Спас наш, братие, предвозвещая нам волны будущих бед, хотящих постигнути вселенную всю. И ныне видим, любимцы мои, днесь сбывающееся, по божественному гласу, Христову, сию належащую беду на вся Христианы, паче же на церковь Божию, яже от врагов, гонима, наветуема, поругаема, но непреодолеваема пребывает, паче же и процветаема пребывает, сияет мученическою кровию паче солнца. Вам же, отцы и братия, от Бога улучившим благодать и милость, пребывающе днесь в толиких волнах необуреваеми, речет грядый дому Владыка: благии раби и вернии, приидите в радость Господа своего. О, богоизбраннии раби Господни, коих похвал несть достойни, коих венец, каковых почестей! Воистину Духа Святаго насаждение, а не тростие ветром колеблемо, здание и делание есте Христово, иже со Христом спогребшеся и живот с ним сокровен имуще. Егда Христос явится во славе, тогда и вы с ним явитеся во славе, венцы одевающеся правды; токмо не обленяйтеся в трудех ваших благих; ни мало не поревнуем возлюбльшим славу человеческую паче, нежели славу Божию, или, яко апостол глаголет: возлюбивше нынешний век и предпочетше здешнее тела красование, а не будущую славу духовную. Увы пользе, погубляющей душу, увы телеснаго хранения и плоти своея необуздания, сопротивляющагося духу, удаляющаяся от Бога и соединяющагося ко антихристу! Увы по плоти жити изволившим, зане Богу угодити не могут. Вы же, о, благочестивии и боголюбезнии отцы и братия, Богом избраннии прежде сложения мира, наздасте домы своя истинною благочестия. Воистину ваши почести и венцы суть, якоже рече Господь: мзда ваша многа на небеси. Занеже истинною верою оградившеся и еже к Богу теплою спасительною любовию от отеческих догмат и степеней нимало ко отступлению изволити восхотесте. но непременно содержаще, не срамляющеся нищеты Христовы, Крест Его носяще и с Ним страждуще; а по мимоходящем веце сем, с Ним воцаритеся.
Да пишете вы, отцы и братия, ко мне, убогому, подати помощи от божественнаго писания на подкрепление. Дивлюся, воистину, вашей премудрости, свыше данней от Бога: како к такому грешну сущу и окаянну имеете союз любве и связуете к своему равноангельскому житию в братство! И аще бы ведали вы, отцы святии, мое скверное житие, воистину смердяще пред Богом, много бо и вы имели о мне плакати и рыдати: таков бо есмь окаянен и сквернен, яко никтоже подобен мне во грешницех, якоже аз. Вы бо жилище Святаго Духа, и благоугодив же в заповедех Господних и во всяком деле блазе искусни: аз же, яко пес поверженный, всякаго зла исполнен и зело прогневавший Господа моего. Како возмогу вашей святей беседе, или восписати вашей любви о Господе противу вашего написания! Но ельма аще и грешен есмь, обаче не хотя преслушати повелительнаго вами, повинуюся вашей любви о Христе, но елико Господь мя вразумит, должен беседовати с вами о имени Исус Христове, и о тайней прелести антихристове. Аще бо и в дальнем разстоянии есмь телесно, но духом совокуплени. Истину, братие, подобает нам днесь друг ко другу непрестанно беседовати о Господе, яко да исполнится в нас реченное от Господа: идеже два или трие собрани о имени моем, ту Аз есмь посреде их, и: Аз с вами есмь до скончания века.
О, благоприятнии мои друзи, паче рещи отцы пречестнии! Слышах аз, грешный, с великим недоумением яко некое в вас между братии разсечение, а инем на соблазн и младым людом на слабость. Дивлюси, како не может нас уверити божественное писание и не утвердим своея мысли в нем. Аще бы и не достигли мы, братие, таковыя последния належащия беды и царства антихристова истинныя его прелести, но и тогда благоискусныя мужи пребывали в совете и любви и согласии; коль паче в нынешнее, многопестренное и прелести исполненное время. Не подобает ли в совершенной любви и в советовании и в единой мысли о Господе пребывати, и милостива и щедра к себе Бога учинити, якоже Богослов глаголет: пребываяй в любви, в Бозе пребывает, и Бог в нем; еюже весь закон и пророцы висят, и всякому бо делу благу основание и покров, ограда и союза, одежда и венец, без нея же ничтоже приятно пред Богом бывает, ниже твердо. Простите мя христолюбцы, еже дерзнух аз окаянный о сем рещи. Но вы и сами весте паче мене, но токмо исполняя вашу благоприятную любовь.
Что же, любимцы мои, о вашем глаголе рещи, воистину не вем. Уже много глаголахом и беседовахом от свидетельства божественнаго Писания, о антихристе и о тайном царстве его, но не веруют мнози. О сем да умолчу и в мысли своей удержу. Но паки засвидетельствовано всем нам от Господа, еже беседовати о всяком деле блазе. Сего ради не могу молчати. И откуду и како повествуем: токмо от рекшаго: Аз семь алфа и омега. явлейся, по возлюбленному своему ученику Иоанну Богослову, о последнем отступлении и о антихристе и о тайном царстве его, и различных многих душепагубных действ, и льстивых его козней. яко превзыти ему, глаголет, паче всех древних еретик, иже прежде его бывших. Понеже бо устроит многия тайныя богомерзкия и отступныя вещи. Сего ради явлейся апостолу показа видение многих лукавых действ сатаниных, и нарече видение Апокалипсис. Начало сице: Апокалипсис Исуса Христа, иже даде ему Бог показати рабом своим, и прочее. Что же, разгнути сему первому словеси мысль, что нарицается Апокалипсис? О сем толкует святый Андрей Архиепископ Кесарийский, сице: Апокалипсис убо есть сокровенных тайн явление. И сие не без разума, но и внимати подобает. Ащебо сокровенныя тайны наречены, то тайно и разумевати подобает, мысленно, а не чувственно. И сие первое зачало и стих мудрствовати втайне быти, а не в яве, И паки вторый стих: послав ангелом своим рабу своему Иоанну, и прочее. Толкование: Исус рече, яко Владыка своему си рабу ангелом нарекоша, исповедав свидетельствовати и проповедати обое, обращения ради слышащим сущая, к человеком утаенно хотя быти, и прочая. Внушите, любимцы мои, аще бо святый нарекл утаенная нам о чувствии, и прекословили с таковым святим, разгнувшим тайны сия; но токмо чувственным человеком устроятся таковыя богомерзкия тайны, и чрез него поклонятся лжехристу, агнцу неправедному, втайне сатане. И о том вы, отцы святии, сами разсмотрите, с испытанием разумно, в божественном Писании, како везде, о нем глаголет притчами, в притчу разумевати духовно. А что нецыи глаголют чувственному быти в древнем Иерусалиме и чудесем его быти в чувственне же: разсудите, государи мои, кого там прельщати и кого уловляти,- из давних бо лет изсякло тамо благочестие, живут погани мнози языцы. А что глаголет Писание во мнозех местех, яко быти ему во Иерусалиме, и то, любимцы мои, не к чувственному Иерусалиму глаголет, якоже на святую Пасху в каноне 9-я песни поется: «Светися, светися, новый Иерусалим», сиречь новый от Господа преданный закон во всю вселенную. А что глаголет в Апокалипсисе в начале, 1-е: о Еносе и Илии - убиенным быти им идеже Господь наш распят бысть: да по сему ли, глаголю, чувственному, быти разумеют? Како того (не) разсуждают, яко Господь наш, совершая новый Иерусалим, сиречь закон, в нем же распят бысть нашего ради спасения, на том же стихе нарицаю духовне Содом и Египет, ради любодейнаго от закона преступления. Тако стиха в толку глаголет: и убиет их и не погребенны оставит телеса ею в развращенном Иерусалиме, и ныне развратив его и уставися в церкви яко Бог, и потому глаголется развращенный. И паки тояже книги в зачале 63 о Гоге и Магоге, сице: изыдоша на широту земля и обыдоша стан святых и град возлюбленный, и прочее. И в толку среди стиха глаголет сице: антихрист приидет и сядет в церкви: или в древней жидовстей, обновляя ю и творя ся яко Бог, или во истинней церкви на ся божию честь привлачит, и прочее. Внемлите и сие слово, братие, что глаголет в древней и жидовстей. Яко тому же слично и Кирилл святый Иерусалимский, в знамении первом пишет: яко в церкви, в которой церкви? в смущенной глаголю, жидовской, а не в той, в коей ныне есть мы. Толкование: сядет в древней жидовстей, обновляя ю, сиречь ветхую сень обновил, и в жертвы предложил, и истину развратил, и своим богомерзким действом вместился в потир, и нарицается ныне Бог и агнец, поклоняем от всех живущих на земле, якоже во Апокалипсисе глаголет: и поклонятся ему вси живущии на земли. Горе им, имже не написана суть имена в книзе животной. Такоже и Ипполит, папа римский о нем свидетельствует сице: по всему убо хощет уподобится льстец Сыну Божию: лев Христос, лев и антихрист, явися Христос агнец, явится и антихрист агнец, внутрь сыи волк; и прочее весте сами. И по сему многому свидетельству везде притчами о нем глаголет. А не агнцем ли ныне славится, не телом ли величается, не предается ли днесь, не Богом ли именуется, не ходит ли по морю немокрыми стопами, сиречь на служащих ему главах, и не царем ли его имеют безсмертным, иже вождь смерти, не восхваляют ли его неисповедимыми песньми и гласы многими и воплем крепким, и не возблистает ли яко свет, иже тьме начальник? Помыслим, отцы святии и братия: когда такову славу, и песнь, и хвалу чувственному человеку воздаваху? Никакоже. И паки Ипполит глаголет: и пред всеми покажет себе на небо вземлема с гласи и звуки. И то его ныне в тайнем действе совершается. Егда по принесении даров поставит священник на престол соединено, тело с кровию, и молитву проговорит, и взяв подымет на главу, и глаголет: вознесися на небеса Боже и по всей земли слава твоя. И обратився, понесет на жертвенник, и возгласит: всегда, ныне, и присно и во веки веков, и клирицы возопиют: аминь, да исполнятся уста наша, и прочее. Егда чувственный человек вземлется на небо? Никакоже, и не помыслим.
А что глаголется во многих же божественных Писаниях о рождении его, Ипполит папа римский, и святый Ефрем Сирин и инии мнози: родит бо ся от жены скверныя, и инде: от девицы нечистыя жидовки сущия, исперва будет кроток, тих, любезен, благоговеин, миротворив, и прочее, и того такоже нарицаем антихристом: и то, к чувственному глаголет, да и дела его чувственная - чувственно и творится, якоже есть писано: будет кроток и милостив: тако и бысть. И сотворит церковь Соломоню, якоже во Иерусалиме, - тако и бысть. И то совершися на Никоне еретике, бывшем патриархе, и тем делом обнажился: да того ли Богом нарекут? никакоже. Но аще и чувственный наречен антихристом, такоже и мысленный наречен антихристом. И сие с разсуждением подобает мудрствовати, понеже бо чувственным и наречен строения ради, и дел сатаниных, преступных и богомерзких, и от того чувственнаго, по его строению, познавает и мысленнаго втайне положеннаго. Якоже Христос, истинная глава наша, бысть человек нас ради чувственен плотию и видим бысть, сокровен же божеством и невидим бысть, такмо мысленно разумеваем яко истинен Бог есть, и егда с плотию бысть на земли, тогда апостолом своим и всем нам предложи хлеб, и преломив рече: приимите и ядите, сие есть тело мое, еже за вы ломимое во оставление грехов; тако и чашу приим рече: приимите и пийте от нея вси, сия есть кровь моя новаго завета, яже за вы и за многия изливаема во оставление грехов. И по тому его божественному завещанию ученицы Его и апостоли предали во всю вселенную действовати в тайне во святых церквах. Да может ли кто от правоверных то действо простым хлебом или простым назвати вином? никакоже. Но аще и чувствен хлеб и чувствено вино показуется нам, но по действу Святаго Духа мысленно разумеваем, яко истинно тело Христово и истинная божественная и животворящая, кровь Его, агнец и Господь, царь и владыка дадеся в снедь, во очищение всякаго человека. Тем же подобием умысли и сатана проклятой, избра себе подобен сосуд человека волхва и еретика и отметника, совершающаго и устрояющаго угодная дела его, и преложи в церкви действо по воли его, и смеси ложь со истиною, и нарече такоже тело Христово и кровь, а воистину тело сатанино, но и кровь змиина, и дадеся такоже в снедь ослепленным душевныма очима с непознавшим истины, в приложение, а не во оставление грехов, и во осквернение души и тела, и с ним в погибель вечную. Благочестивым же знаем, яко чужд есть, и лжехрист и агнец неправедный, древлезавистник, сатана, мысленный антихрист. А еже смеси ложь со истиною: истинный квасный в хлеб, помрачения ради и ловления душ христианских, яко истиною привлачит и к себе и соединяют. А ложь нарицаемая сень креста, по латински же крыж, яко тою вместится сатана в действо, и оскверни всю истину на месте святе, и вместо истины - мерзость запустения. А тому не дивитеся, яко иными именами приводит на чувственнаго антихриста: и по делом его различным разделяются имена: начинания бо ради злаго действа антихрист наречен; а еже уготовал место мысленному антихристу и агнцу неправедному: и потому он нарицается предотеча и лжепророк; а еже приводит всех человек к нему на поклонение и похваляет яко истиннаго агнца: и потому он нарицается заступник; а еже мучения ради: мучитель и судия лютый нарицается. Якоже Господь наш Исус Христос, многих ради благих действ, многоименит нарицается, такоже и сатана, многих ради злых действ, различен имены наречен. Такоже и злыя человецы многих ради вин и злых дел многими имени нарицаются. По Златоусту: егда лукавствует человек-тогда змии наречен, егда лает кого- тогда пёс наречен, егда похищает что - тогда волк наречен, а когда блудник, тать и разбойник, егда не смысльствует - тогда осел нарицается. Такожде и о нем со испытанием разумети. А что о чудесех его мечтательных и льстивых глаголет Писание, по привидению, а не но истине, и о том различно мудрование предлежит. Оно (от) чувственнаго антихриста поведением его умыслится, но и то мысленно. Якоже Ипполит святый глаголет сице: преставит горы пред очима зрящих, и шествует по морю немокрыми стопами, и сведет огнь с небесе, и сотворит день тьму и нощь день, и солнце превратит, аможе хощет, и луну также. И о том сице разумеем: пременит бо закон Христов и заповеди Его и святых апостол. А еже глаголете: сведет огнь с небесе, - и о том пишет во Апокалипсисе, вл главе 13, в зачале 36, сице в конце стиха: и сотворит знамение велие, да огнь сотворит сходити на землю пред человеки. И в толку стиха того: не дивно же есть в очесех прельщаемых зретися, да видят огнь с небеса сходят, и прочее. Да како могут они прельщенными очима видети от Бога с небеси гнев сходящ? Аще бы видели, зла не творили бы, - токмо разумно верным, яко всякая неправда гнев от Бога приносит. А о том, еже огнь видят прельщаемы, и то в церковном чину и в таинстве совершается, якоже от истины рещи: егда священник действует над святою трапезою, тогда огнем божественным нарицается тело и кровь Христовы по действу Святаго Духа, да и в молитвах ко святому причащению, во многих местех, нарицает огнем божественным приимающим с верою и с чистым покаянием, во очищение грехов и во опаление всякия скверны. Такоже и они богоотступнии ныне прельщенными очима свое богомерзкое таинство огнем божественным нарицают, от Бога с высоты, по действу Духа. А о чудесех его пишет во святом Писании, еже мертвыя воскрешати и слепым прозирати, - о том святый Кирилл в знамении 10 пишет сице: иже многия начнет видяще мертвых возставших. а они не возстали, и хромых ходящих, и слепых прозирающих, и здравия не будет. И то мысленно же повсюду творится ныне. Колико же глаголю о сем? Токмо начну от главы нашего Христа. И егда бысть нас ради плотию на земли, тогда мысленнаго ради воскресения и верования. показуя всем божественную свою силу на Лазаре, егоже чувственно воскреси, дабы веровали, яко может воскресити и всех в последний день плотию умерших. И паки бы божественною силою душами умерших о гресех мысленно приходящих к нему может воскресити, сиречь прощати от грех на земли - прежде телесныя смерти. И то нарицается первое воскресение, еже от грех свобождение. Такожде и апостолом своим заповедав творити. О сем пишет во святом Евангелии оть Матфея зач. 34 сице: призва обанадесяте ученики своя, дает им власть на дусех нечистых, яко да изгонят их, и целити всяк недугь и всяку болезнь: прокаженныя очищайте, мертвыя воскрешайте, бесы изгоните; туне приясте, туне дадите, сиречь еже от Мене приясте заповедания, рече Господь, еже целити недуги, сиречь еже учити то благочестие, воскрешати же - еже оставляти грехи, приясте туне, туне и дадите: сиречь, якоже научистеся от Мене, таки и иных научите. И сие завещание святии апостоли предали наследником своим, во всю вселенную, архиереом и иереом, еже власть имети отпущати грехи. Егда человек покаянием и причащением тела и крови Господни очистится от грех, тогда все человецы зряще на него и глаголюще в мысли своей сице: «сей человек воекрес от смерти душевныя, благо ему есть». По сему поразумейте, любимцы мои, яко мертвыя нарицаются грешныя. Такоже и ныне творится: приходят к нему на покаяние и причащаются телу антихристову, и мнятся яко воскреснувши от смерти душевныя, сиречь грехов очистишася, и по Кириллову, ни здравия, ни исцеления, но и паче умирают вечною душевною смертию.
И паки о попех нынешних, еже неции из правоверных же разсуждающе сице: аще, который поп в покаяние приидет, но нужде приимати от него святыню, крещение и молитвы и венчание, и всякия духовные потребы и нужды исправляти, и аще же изволит кровь пролити за Христа, то таковым и литоргисати подобает. И мы истинно зело дивимся таковому разсуждению. Понеже сие изволися не по правилам святых апостол и святых отец, но от своего умышления. Аще бо от еретик рукополагаеми и слуг антихристовых: кое от таковых освящение, или крещение, или всякия потребы благопотребны бывают? Рцы ми, содействует ли Дух Святый еретическому рукоположению, еже на них? Никакоже! но паче осквернение, а не освящение. И о том в Кириллове книге пишет во многих местех сице: еретическое крещение несть крещение, но паче осквернение. И по тому свидетельству святых отец, и всякое действо еретическое, несть освящение, но паче осквернение. Аще бо и в покаяние приидет, познания ради истины, то не освященна его мню, понеже бо Дух Святый на нем не действовал, но за простеца его и мирянина в братство причитаем. И аще бе истинных первых архиереов рукоположение на которых попах старых: аще таковый приидет в познание истины и в покаяние, и аз бы приимал от таковаго всякую священную потребу. Понеже в рукоположении на нем содействовал Дух Святый; аще бо и осквернился антихристом, но паки прииде ко Господу, покаянием и слезами омывся, и не отъятся от него рукоположение и освящение. И кожа и крещение на человеце всегда единою пребывает, - аще и во многия впадет ереси, или во отступления и отвержения, аще и много время в том пребудет, и паки в покаяние приидет - крещение второе ему не бывает, но тоже цело пребывает, - такоже и рукоположение.
А что глаголют о Эносе и Илии, еже быти чувственно в древнем Иерусалиме, и о сем много что глаголати, лучше бо престати, и в мысли своей содержати: яко закон и пророцы до Иоанна прорекоша. Что же о сем много пытати? Идеже бо антихрист, ту и пророцы мысленно разумей. А что протолковано у вас над чувственным антихристом, а мы не мним тако. Писано бо есть: кто учинится вместо Христа главою церкви Христовы или построит церковь Соломоню, той есть антихрист. А он послушник его, а не властель, и поборитель в мучении его. А что царем нарицается антихрист: и то к мысленному разуму, и не токмо земным, но и небесным нарицается ныне. Паки о пророцех в третием фиале чти во Апокалипсисе и много паче не пытай. А что у вас написано толкование: яко дана бысть власть в знамении и чудесех, да сотворит пред антихристом, и предуготовляя ему путь погибельный, то-де приидет егда был на войне. Мы же не тако, но мысленно разсуждаем: то творит в церкви пред агнцем неправедным всякое действо чудесное, якоже выше речено бысть. Аще бо Апокалипсис чтете, ничтоже в нем чувственно разумевай, якоже глаголет: «зде есть разум, яже имат премудрость». Толкование: к духовным сущим сказуемым духовные премудрости, а не мирския, потреба есть разумети глаголемая. Паки о антихристе, Апокалипсис, зачало 63: изыдоша на широту земля и обыдоша стан святых, и град возлюбленный, и прочее. В толку глаголет: яко из гнезд зверие дивии, из своих мест от диавола и иже с ним чувственных бесов, яко воинство по земли распространися и обыдоша стан святых, сиречь церковь Христови, водруженную в четырех углех всея вселенныя, хотяще попленити и разрушити, и прочее. И новый Иерусалим, возлюбленный град, взяти и поработити хотяше, из него же божественный закон святыми апостолы во вселенную протече. А идеже глаголет: яко тако антихрист в храме Божии, рекше во отступницех Божиих, сядет, или во иудеи в жидовстем древнем, убо по божественнем разрушением за дерзость на Христа, от него паки обновится и исправится богоборными иудеи. И то воистину верным ведомо, яко обыдоша ныне церковь святую антихристово воинство и разрушилися дерзостию и хулою на Бога, и исправили и обновили ветхость жидовскую. Того ради и древняя нарицается церковь, в ней же и сед. И паки глаголет: или во истиннем в божественнем храме, в соборней церкви, Божию честь на ся привлечет и показуя себе яко Бог есть. И потому познаваем, идеже истинный и праведный Божий агнец во святей соборней и апостольстей церкви в жертве полагается, а ныне в то место и неправедный агнец, мысленныя антихрист лукавым действом вселися. Потому глаголется: в божественнем храме, сядет, и Божию честь на ся восхитит. А еже глаголет, яко к жидом приидет, яко Христос, и от жидов прият имать быти: жидовство бо нарицается отступльших от благочестия и помрачившихся тьмою нечестия, и не познавше истины, яко же иудеи не познавши пришедшаго к ним Христа, и распяша Его. Такоже и ныне помрачишася от гордости и уклонишася в жидовство и в мучительство на верующих во Христа. Сего ради и глаголете: даже антихриста и слуг его покажет, яко во всем ему противницы являющеся, горделивы, высоцы, богати, славни.
Христовым рабом люти и страшни, лукавством и нуждою всех к себе привлачающе. Воистину ныне тако и творится, и потому яве есть, яко ныне царствует антихрист. Да того вы, отцы и братие, не написали к нам, от которого писания толкуют чувственно в древнем Иерусалиме антихристу быти и чувственно чудеса творити. Мы же и не помыслим о сих тако быти. Разсудите, любимцы мои, сами о сем, яко ни которое Писание освящи мудрых вещех нагло и чувственно не пишет: но обыче духовными притчами глаголати, дабы с подвигом и с радением духовным искати. И аще бы о мудростях обыкло Писание просто глаголати и нагло и чувственно, то бы и всяк без испытания вразумлялся. Разумеем о сем: в знамении первом Кирилл святый пишет сице: яко своим (учеником) Христос глаголет: вам дано есть разумети тайны царствия небеснаго, сиречь испытания ради, прочим же в притчах, сиречь закрыто нерадения (ради) ко испытанию. О сем апостол святый Павел в послании своем сице глаголет: всякое божественное Писание по своему сказанию не бывает. Что же, братие ложь ли нареку сие слово, еже апостол глаголет: всякое Писание по своему сказанию не бывает? Не буди того, еже ложь нарещи: но того ради апостол глаголет: яко обыкоша искони божественное Писание чувственными глаголы в притчу, а предлежащую глубину в нем искати и разумети повелевает мысленно и духовно. Понеже бо всякое мудрое Писание о души глаголет: душа бо много больше тела и безсмертно естество душевное. Того ради мысленно о души и духовно разумевати повелевает, якоже апостол глаголет: яко Писание по своему сказанию не бывает. Понеже бо писано чувственныя глаголы, а по чувству ничего не сбывается.
Блюдемся сего любимицы мои, дабы но впасти в дебрь глубокия беды, но паче последуем еже святии и богоноснии отцы предаша нам, и утвердиша, и запечатлеша. Да будет с нами благодать Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа, и да совокупит вас своею благодатию в премирную любовь и утвердит свыше Духом Святым, ныне и присно и веки веком, аминь.
Источник: Смирнов П.С. Внутренние вопросы в расколе в XVII веке. -СПб, 1898, 019-034, LXXXI-LXXXVI